Beulake, zoals het nieuwe schip werd gedoopt, vervangt het huidige werkschip De Buffel. Het oude, door een dieselmotor aangedreven, schip nadert einde levensduur en wordt nu vervangen door de duurzamere variant.
Overijssel kiest hiermee voor een volledig elektrisch aangedreven werkschip met brandstofgenerator op waterstof. Met de brandstofgenerator op waterstof kan de vaarafstand emissievrij worden verlengd. De generator laadt de accu aan boord op wanneer walstroom niet beschikbaar is en tijdens langere werkdagen en meerdaagse (inspectie)vaarten.
Het beperken van uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsreductie zijn voor de provincie belangrijke uitgangspunten, omdat het schip veelal vaart in Natura 2000-gebieden waaronder De Wieden en Weerribben. Projectbureau Maritime Developers en Groeneveldt Marine Construction B.V. uit Hendrik Ido Ambacht hebben het nieuwe werkschip ontwikkeld en gebouwd.
Omdat dit concept relatief nieuw is, heeft de provincie aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) gevraagd of ze als pilotproject in aanmerking kan komen voor de Specifieke Uitkering Schone Lucht Akkoord. De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft deze aanvraag gehonoreerd en de maximale bijdrage toegekend van 500.000 euro.