De studenten verblijven in het kader van de introductie op het HBO op de camping bij Sportpark Marslanden in Zwolle. De ideale plek om ijsjes uit te delen, aldus wethouder Van Willigen. “Tijdens de Bruisweken mogen we weer 2500 nieuwe HBO studenten verwelkomen in Zwolle. Het studentenleven brengt doorgaans grote uitgaven met zich mee. We willen hen een goede start meegeven en vragen met deze uitdeelactie extra aandacht voor de risico’s van achteraf betalen.” Dat is hard nodig, want jongeren kunnen hierdoor flink in de problemen komen. Bij het ijsje zit een kaartje waarop tips staan om je geld de baas te blijven.
Steeds meer transacties door jongeren vanaf 18 met achteraf betalen
Uit onderzoek van de AFM blijkt dat met name jongeren betalingsachterstanden en boetes hebben bij Buy Now Pay Later-diensten zoals Klarna en Riverty. Het is verleidelijk om er gebruik van te maken: steeds meer fysieke winkels bieden bij de kassa de mogelijkheid de betaling simpel uit te stellen met een QR-code. Ook influencers op sociale media wakkeren het koopgedrag aan, blijkt uit onderzoek. En tijdens de zomeruitverkoop neemt de kooplust alleen maar toe.
Uit de cijfers van de AFM blijkt dat vooral jongeren (18-24 jaar) meer zijn gaan kopen met achteraf-betaaldiensten: het aantal transacties groeide met 32%. Minderjarige jongeren deden dit op grote schaal (600.000 transacties in 2023), hoewel dit wettelijk niet is toegestaan. Jongeren (18-34) hebben vaker betalingsachterstanden en boetes als ze gebruikmaken van achteraf betalen.
Tips om je geld de baas te blijven
Het platform Wijzer in geldzaken geeft tips om een betaal-later-kater te voorkomen. De volledige tips staan op jegelddebaas.nl
.- Voorkom extra kosten en betaal op tijd
- Bedenk vooraf of je het straks kan betalen
- Zet een herinnering in je telefoon
- Zoek hulp via Geldfit.nl als je je rekeningen niet kan betalen
- Betalingen missen = incassobureau = veel extra kosten
- Product niet goed? Stuur het op tijd terug
- Bekijk van tevoren of je je aankoop kan terugsturen of annuleren
- Check je berichten op betalingsherinneringen
- Let op onbekende afzenders in je berichten
De ijsjeskaravaan
Kortgeleden werden de eerste ijsjes uitgedeeld in Rotterdam. Nu reist de ijsjeskaravaan rond in Nederland om zoveel mogelijk jongeren te wijzen op de risico’s van achteraf betalen. Op de verpakking van het ijsje − een combinatie van zoet en zuur (framboos en limoen) − staan handige tips om problemen met achteraf betalen te voorkomen.
Over de campagne
De lancering van het ‘NaSmaak’-ijsje is onderdeel van de landelijke campagne ‘Je Geld de Baas’, een initiatief van Wijzer in geldzaken en het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Het doel is om jongeren te informeren over de risico’s van achteraf betalen. Hiervoor is de ‘betaal-later-kater’ geïntroduceerd, een chagrijnige kater die aan je spullen blijft hangen zolang je de rekening niet hebt betaald. Het doel van de campagne is bewustwording vergroten en geldproblemen voorkomen. Zie ook Jegelddebaas.nl
.