Veiliger, beter en groener
De autoweg wordt smaller gemaakt, van 14 meter naar 6 meter breed, om de automobilisten aan te moedigen langzamer te rijden. Voetgangers en fietsers krijgen hierdoor meer ruimte. De extra ruimte die door deze aanpassing vrijkomt, gebruiken we om de stoepen breder te maken.
Daarnaast komt er extra groen, dat het regenwater een tijd kan vasthouden. Daardoor wordt het gebied beter bestand tegen extreme weersomstandigheden door klimaatverandering. Verder komt er meer ruimte voor terrassen, fietsenstallingen en parkeerplaatsen.
Betrokkenheid van de buurt
Het ontwerp is gemaakt met input van bewoners en ondernemers uit de buurt, die deel uitmaken van de meedenkgroep. Deze herinrichting is het eerste stuk in de aanpak van de Singel van Zwolle langs de stadsgracht, de Singelzone.Planning en omleidingen
Om de buurt bereikbaar te houden, worden de werkzaamheden in verschillende fases uitgevoerd:• Fase 1 en 2: januari t/m maart 2024
Assendorperstraat tussen Dominicanenklooster en Groot Wezenland
• Fase 3 t/m 5: april t/m mei 2024
Groot Wezenland
• Fase 6 t/m 10: juni t/m oktober 2024
Burgemeester van Roijensingel
Voor de veiligheid zijn er omleidingen voor auto's, fietsers en bussen. Deze omleidingen worden op locatie en via de projectwebsite aangegeven. Woningen en winkels blijven tijdens de uitvoering van de werkzaamheden gewoon bereikbaar.
Informatie en communicatie
Op donderdag 13 december zijn de buurtbewoners en ondernemers tijdens een bijeenkomst geïnformeerd over de werkzaamheden. Aannemer Klink Nijland blijft gedurende de werkzaamheden het aanspreekpunt en informeert bewoners en ondernemers in de buurt zodra de werkzaamheden beginnen.Meer informatie over dit project is te vinden op de website.
Ga naar de projectwebsite