ZWOLLE - Het college van B&W informeert de gemeenteraad over de voortgang in het proces om te komen tot een visie voor de Singel van Zwolle. Ze presenteert het bouwstenenrapport voor de visie, het tussenrapport voor mobiliteit, en de opgehaalde ideeën van Zwollenaren over de Singel.
Vanuit het mobiliteitsonderzoek is het advies om de busroute over de Wilhelminasingel te behouden. Ook wordt geadviseerd om onderzoek te doen naar een sterk verkeersnetwerk voor de stad.
Bouwstenenrapport visie Singel van Zwolle
In opdracht van en in samenwerking met de gemeente Zwolle maakt ontwerpbureau Felixx de visie voor de Singel van Zwolle. De geschiedenis van de Singel en de toekomstige uitdagingen op het gebied van mobiliteit en klimaat, vormden de basis voor een analyse van het gebied. Het rapport beschrijft de resultaten en benoemt kansrijke bouwstenen voor verdere uitwerking. Onderverdeeld in de thema’s landschap, netwerken (mobiliteit en energie) en gebruik (kunst, cultuur, economie, sport en spel).
Wethouder Singel van Zwolle en Mobiliteit Gerdien Rots: "Met het bouwstenenrapport dat er nu ligt, is een basis gelegd voor de visie voor de Singel. In de Singel komen opgaven samen op het gebied van mobiliteit, klimaat en woningbouw. De impact daarvan reikt verder dan het Stadshart zelf. Dit vraagt een zorgvuldige afweging en stapsgewijze aanpak.” Ook Anja Roelfs, wethouder Stadshart, is enthousiast over deze stap vooruit: "De visie speelt een cruciale rol in de verbinding en samenhang met andere ontwikkelingen in het Stadshart. Het helpt goede keuzes te maken bij de andere projecten in het Stadshart.”
Tussenrapport mobiliteit
De komende jaren worden zo'n 3.000 woningen toegevoegd aan het Stadshart. Om ervoor te zorgen dat het gebied een leefbare, bereikbare en veilige plek blijft, is het nodig om de Singel anders in te richten. Adviesbureau Sweco doet daarom onderzoek naar het bestemmingsverkeer op en rondom de Singel en wat de effecten van aanpassingen in het gebied zijn op de rest van de stad.
Busroute Wilhelminasingel nodig voor bereikbaarheid binnenstad
Een van de conclusies naar aanleiding van het onderzoek is dat de buslijnen over de Wilhelminasingel blijven bestaan. Dat is nodig om de oostkant van de binnenstad goed met het openbaar vervoer te kunnen bereiken.
Onderzoek naar stedelijk verkeersnetwerk
Uit het mobiliteitsonderzoek blijkt verder dat de plannen voor de Singel van Zwolle alleen haalbaar zijn als de binnenring (Singel) anders wordt ingericht. Er moet meer ruimte komen voor voetgangers, fietsers en bestemmingsverkeer. De buitenring (IJsselallee, Oldeneelallee, Ceintuurbaan, Zwartewaterallee) zal meer verkeer opvangen. De verkeersdrukte op de buitenring neemt echter tot 2030 al toe door de groei van het aantal woningen, voorzieningen en banen in de stad. Tegelijkertijd wordt er vanuit andere gebiedsontwikkelingen nagedacht over het anders gebruiken van de buitenring.
Wethouder Gerdien Rots: “Zwolle groeit de komende jaren hard en de beschikbare ruimte staat onder druk. Dat blijkt ook weer uit dit tussenrapport. Daarnaast maakt het extra duidelijk hoe verschillende gebiedsontwikkelingen afhankelijk zijn van het stedelijk verkeersnetwerk. Daarom moeten we, voor we keuzes maken die invloed hebben op de bereikbaarheid en verkeersveiligheid van de stad, overkoepelend onderzoek doen. Daarmee maken we de gevolgen voor onder andere de visie op de Singel duidelijk. Er is meer inzicht nodig in het stedelijk verkeersnetwerk: hoe de verschillende ontwikkelingen zich daartoe verhouden en hoe we dat netwerk stevig en stapsgewijs inrichten zodat het klaar is voor de toekomst. Ik vind het belangrijk dat we daar in de komende maanden mee aan de slag gaan.”
Gedeelde dromen over de Singel
Voor de zomer deelden meer dan 350 Zwollenaren en bezoekers hun dromen en ideeën voor de Singel. Dat deden ze online of in gesprekken bij bijeenkomsten of evenementen als de Halve Marathon en de Blauwvingerdagen. Alle gedeelde dromen zijn verzameld en onderzocht. Veel inwoners deelden ideeën over meer groen en sport- en recreatiemogelijkheden langs de Singel. Ze willen ook graag meer ruimte voor voetgangers en fietsers. Daarnaast is er een sterke wens voor minder autoverkeer en een goed bereikbare binnenstad. Bekijk hier alle resultaten.
Vervolg proces
De komende maanden wordt verder gewerkt aan de visie voor de Singel van Zwolle. Naast aanvullende onderzoeken en uitwerking, gaan we op kleine schaal nogmaals in gesprek met de stad. Naar verwachting zullen het college en de gemeenteraad begin 2025 een besluit nemen over de visie. Volg de ontwikkeling op jouwstukjezwolle.nl/singel-van-zwolle
.