ZWOLLE - Op 21 november startte een proef met ‘slim parkeren’ in Oosterenk. Het doel is parkeerplekken effectiever en flexibeler in te zetten, ongeacht de eigenaar. Dit biedt op korte termijn een oplossing voor capaciteitsproblemen en levert op lange termijn inzichten op voor bredere toepassing in Zwolle.

Veel parkeerplaatsen in Oosterenk bevinden zich achter slagbomen van kantoren en bedrijven. Op drukke momenten is er soms een tekort aan parkeerplaatsen, terwijl andere terreinen nog vrije plekken hebben. Dankzij slagbomen met kentekenlezers en een reserveringssysteem wordt het mogelijk om de capaciteit van de deelnemende parkeerterreinen uit te wisselen.

Gebruik ruimte

Gemeente Zwolle doet deze proef met steun van Provincie Overijssel. Deze vierjarige proef moet kennis opleveren over dubbelgebruik van parkeerruimte, verplaatsingsgedrag en drukke momenten. Dit helpt Zwolle voor te sorteren op de groei van de stad en de toenemende druk op de buitenruimte. Wethouder Gerdien Rots: ‘Oosterenk ontwikkelt zich tot een gebied waar straks niet alleen gewerkt, maar ook gewoond wordt. Daarom willen we ruimte bieden aan bijvoorbeeld groen of speelvoorzieningen. Dat betekent dat we de ruimte zo optimaal mogelijk moeten benutten. Dubbelgebruik van parkeren helpt om ruimte te maken voor andere functies, net als het stimuleren van andere vormen van vervoer.’

Parkeerruimte delen

De proef vindt plaats op parkeerterreinen die de gemeente verhuurt aan Waterschap Drents-Overijsselse Delta, Univé Dichtbij en deltaWonen. Medewerkers van deze bedrijven en huurders van flexwoningen in Oosterenk kunnen deze parkeerterreinen blijven gebruiken. Daarnaast kunnen ook andere bedrijven via de gemeente gebruik gaan maken van deze parkeerplekken. Gerdien Rots: ‘We zijn blij dat deze drie bedrijven met ons mee willen experimenteren aan het parkeren van de toekomst. We hopen dat het systeem na de proef uitgebreid wordt, waarbij meer bedrijven onderling hun parkeerterreinen gaan delen.’