OVERIJSEL - In de eerste acht maanden van het jaar zijn er in Overijssel al ruim 87.000 te hard rijdende bestuurders geflitst. De meest effectieve flitspalen staan in Kampen. De twee flitsers langs de N50 hebben in 2024 samen al ruim 23.000 boetes uitgeschreven. Ook in Zwolle en Oldenzaal kun je beter niet te hard rijden, zo blijkt uit onderzoek van Independer op basis van data van het CJIB.
“Sinds november 2022 zet het OM flexibele flitsers in tegen snelrijden. Deze strategisch geplaatste palen wisselen regelmatig van locatie, waardoor het voor bestuurders lastig is om te voorspellen waar ze zich bevinden. Dit maakt flexflitsers een stuk effectiever dan vaste flitspalen: per locatie leggen ze gemiddeld twee keer zoveel snelheidsovertreders vast”, zegt autoexpert Menno Dijcks van Independer uit.
Meest effectieve flitspalen van Overijssel
De twee vaste flitspalen langs de N50 in Kampen blijken dit jaar het meest effectief. Van januari tot en met augustus hebben deze flitsers samen al 23.315 snelheidsboetes opgeleverd. Ook op de Zwartewaterallee in Zwolle worden veel mensen beboet voor snelrijden. De top 10 meest actieve flitspalen in Overijssel is als volgt:
Kampen, N50 t.h.v. hectometerpaal 243.1 (vaste flitspaal): 15.070 boetes
Kampen, N50 t.h.v. hectometerpaal 242.7 (vaste flitspaal): 8.245 boetes
Zwolle, Zwartewaterallee richting kruising Rijnlaan (vaste flitspaal): 6931 boetes
Oldenzaal, Schipleidelaan (flexibele flitspaal): 6.441 boetes
Almelo, Wierdensestraat (vaste flitspaal): 5.484 boetes
Enschede, Hengelosestraat (vaste flitspaal): 4.702 boetes
Hardenberg, N377 Hoofdweg (vaste flitspaal): 4.507
Zwolle, Zwartewaterallee richting kruising Middelweg (vaste flitspaal): 3.609 boetes
Zwolle, Zwartewaterallee t.h.v. lichtmast 243 (vaste flitspaal): 3.221 boetes
Deventer, Amstellaan kruising Snipperlingsdijk N344 (vaste flitspaal): 3.133 boetes
Hier rijden de grootste wegpiraten
Weggebruikers die vorig jaar in Overijssel zijn geflitst, reden gemiddeld 8,6 kilometer per uur te hard. Dit is iets harder dan de landelijke gemiddelde snelheidsoverschrijding van 8,2 kilometer per uur.
Wel zijn er grote gemeentelijke uitschieters. Zo gaat het in Staphorst zelfs om een gemiddelde snelheidsovertreding van 13,2 kilometer per uur. Ook in Borne en Losser rijden de beboete bestuurders veel harder dan gemiddeld: respectievelijk gemiddeld 10,8 en 10,7 km per uur te snel.
“Als je 30 kilometer of meer te hard rijdt, dan wordt dat gezien als een zware verkeersovertreding. Je bouwt dan een strafrechtelijk verleden op dat je bij de verzekeraar moet melden. Ook kan een verzekeraar je bij de aanvraag van een nieuwe polis weigeren of een hogere premie in rekening brengen. Als je een strafrechterlijk verleden hebt achtergehouden en de verzekeraar komt erachter. Dan kan die de verzekering zelfs stopzetten”, aldus Menno Dijcks expert autoverzekeringen bij Independer.